Keskkonnakeemia ja säästev areng (KAK0055)
PÕHIANDMED
õppeaine register
A - põhiregister
õppeaine kood
KAK0055
õppeaine nimetus eesti k
Keskkonnakeemia ja säästev areng
õppeaine nimetus inglise k
Environmental Chemistry and Sustainable Development
õppeaine maht AP
-
õppeaine maht EAP
6.00
deklareeritav
jah
kontrollivorm
eksam
õpetamise semester
sügis
õppekeel
eesti keel
inglise keel
Õppekavad, millesse aine kuulub
kavaversiooni kood
aine kohustuslik
EACB17/25
jah
Ainet õpetavad struktuuriüksused
EK - materjali- ja keskkonnatehnoloogia instituut
Ainekaardi link
Tunniplaani link
Vaata tunniplaani
Versioon:
VERSIOONIPÕHISED ANDMED
õppeaine eesmärgid eesti k
- Anda üldisi teadmisi keemiast keskkonnakeemia põhialuste mõistmiseks.
- Õpetada lokaalsete ning globaalsete keskkonnaprotsesside mõistmist keemia seisukohalt.
- Anda teadmisi atmosfääri-, vee- ja geokeemiast.
- Kirjeldada inimeste tegevuste mõju vesi-, pinnase-, õhu- ja elukeskkonnale.
- Kirjeldada seost toksiliste ainete keemiliste omaduste ja toksikoloogiliste efektide vahel.
- Anda teadmisi säästvast arengust ja säästva energia ressurssidest.
- Tutvustada keskkonnaproovide analüüsi printsiipe.
õppeaine eesmärgid inglise k
- To give the basic knowledge of chemistry to understand the fundamentals of environmental chemistry.
- To develop the understanding of global and local environmental processes from the chemical point of view.
- To give knowledge on the atmospheric, aquatic and geochemistry.
- To describe the effects of human activities on water, soil, air and living environment.
- To describe the relationship between the chemical nature of toxicans and their toxicological effects.
- To give knowledge on sustainable development and sustainable energy resources.
- To introduce the principles of environmental samples analysis.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Õppeaine positiivse tulemusega sooritanud üliõpilane:
- omab üldisi teadmisi keemiast keskkonnakeemia põhialuste mõistmiseks;
- mõistab keemiliste ainete omadusi, reaktsioone, levikut ja käitumist keskkonnas;
- oskab kirjeldada vee, õhu, Maa, elu ja tehnoloogia koostoimet;
- omab teadmisi toksiliste ainete keemiast rõhuasetusega nende koostoimele bioloogiliste kudede ja elusorganismidega;
- mõistab inimese ja reostuse mõju keskkonnale;
- oskab rakendada teadmisi protsesside analüüsil säästliku arengu tagamiseks;
- oskab teostada proovi analüüsi ning hinnata saadud tulemusi keskkonnakaitse aspektist.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
The student who has accomplished the course with a positive result:
- has gained the basic knowledge of chemistry to understand the fundamentals of environmental chemistry.
- understands the nature, reactions, transport, and fate of chemical species in the environment.
- is able to describe the interactions among water, air, earth, life, and technology.
- has the knowledge on the chemistry of toxic substances with emphasis upon their interactions with biological tissue and living organism.
- comprehends the impact of human and pollution on the environment.
- is able to implement the environmental chemistry knowledge by evaluating the environmental processes to ensure the sustainable development.
- is able to perform environmental samples analysis and assess obtained results from the aspect of environmental protection.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
Üldkeemia alused. Orgaaniline keemia – orgaanilised funktsionaalsed rühmad ja orgaaniliste ühendite grupid. Keskkonnakeemia ja aineringed. Veekeemia alused. Vee saaste – raskmetallid, anorgaanilised ained, orgaanilised ained. Atmosfäär ja atmosfäärikeemia. Ohustatud globaalne atmosfäär - kasvuhoone efekt; happevihmad; fotokeemilise sudu teke; antropogeensed mõjud atmosfäärile; osoonikihi lagunemine. Geosfäär ja geokeemia. Pinnase keemia. Ohtlike jäätmete keskkonnakeemia. Sissejuhatus toksikoloogiasse ja toksikoloogiline keemia. Säästev areng – materjalide säästev juhtimine; säästev tööstustoodang; säästvad energia ressursid. Keskkonnaproovide analüüsid ja analüüside tulemuste hindamine.
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
Fundamentals of general chemistry. Organic chemistry – organic functional groups and classes of organic compounds. Environmental chemistry and chemical cycles. Fundamentals of aquatic chemistry. Water pollution - heavy metals, inorganic compounds, organic pollutants. The atmosphere and atmospheric chemistry. The endangered global atmosphere – greenhouse gases and global warming; acid rain; ozone layer destruction; photochemical smog; anthropogenic change in the atmosphere. The geosphere and geochemistry. Soil chemistry. Environmental chemistry of hazardous wastes. Introduction to toxicology and toxicological chemistry. Sustainable development – sustainable material management, sustainable industrial production, sustainable energy resources. Environmental samples analyses and assessment of obtained results.
hindamisviis eesti k
Eristav hindamine
hindamisviis ingl k
Grading
iseseisev töö eesti k
Iseseisva töö eesmärgid:
- kinnistada auditoorselt ja laboratoorselt läbivõetud materjali iseseisva mõtestatud tegevusega.
Iseseisva töö sisu ja maht:
- üks (1) kodutöö kursuse erinevatel teemadel (üliõpilane valmistab ette ettekande õppejõu poolt määratud teemal) – 20 tundi,
- laboritööde aruande vormistamine – 32 tundi,
- ettevalmistus testiks, kontrolltöödeks, eksamiks – 40 tundi.
iseseisev töö ingl k
Goals of individual work:
- to deepen the knowledge developed in lectures, seminars and laboratory works by individual analysis work.
Content and volume of individual work:
- one (1) homework on different course topics (student makes one oral presentation on the topic given by the supervisor) – 20 hours,
- preparation of laboratory works report – 32 hours,
- preparation for the test, mid-term exams, final exam – 40 hours.
õppekirjandus
S.E.Manahan. Environmental Chemistry. CRC Press. Sixth edition (1994) or later (the last one - eighth edition (2005)).
G.S.Sodhi. Fundamental Concepts of Environmental Chemistry. Alpha Science International Ltd. 2000.
Praktikumi juhend. Laboratory manual.
Loengumaterjalid. Tutorial.
H.H. Rump. Laboratory Manual for the Examination of Water, Waste Water and Soil. Wiley-VCH, third edition, 1999, 225 p.
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
4.0
sessioonõppe töömahud (semestris):
loenguid
2.0
loenguid
-
praktikume
1.5
praktikume
-
harjutusi
0.5
harjutusi
-
vastutav õppejõud
-
ÕPPEJÕU AINEKAVA INFO
õppetöö semester
õpetav õppejõud / üksus
õppetöö keel
Laiendatud ainekava
2025/2026 sügis
Marina Kritševskaja, EK - materjali- ja keskkonnatehnoloogia instituut
eesti keel
    kuva rohkem
    2023/2024 sügis
    Marina Kritševskaja, EK - materjali- ja keskkonnatehnoloogia instituut
    eesti keel
    https://moodle.taltech.ee/course/view.php?id=30317
      2022/2023 sügis
      Marina Kritševskaja, EK - materjali- ja keskkonnatehnoloogia instituut
      eesti keel
        2021/2022 sügis
        Marina Kritševskaja, EK - materjali- ja keskkonnatehnoloogia instituut
        eesti keel
          Hindamiskriteeriumid_KAK0055_2.pdf 
          2020/2021 sügis
          Eneliis Kattel-Salusoo, EK - materjali- ja keskkonnatehnoloogia instituut
          inglise keel, eesti keel
            Hindamiskriteeriumid_KAK0055_2.pdf 
            2019/2020 sügis
            Eneliis Kattel-Salusoo, EK - materjali- ja keskkonnatehnoloogia instituut
            inglise keel, eesti keel
              Hindamiskriteeriumid_KAK0055_2.pdf 
              2018/2019 sügis
              Anna Goi, EK - materjali- ja keskkonnatehnoloogia instituut
              eesti keel
                Hindamiskriteeriumid_KAK0055_2.pdf 
                2017/2018 sügis
                Anna Goi, EK - materjali- ja keskkonnatehnoloogia instituut
                eesti keel
                  Hindamiskriteeriumid_KAK0055_2.pdf 
                  Ainekaart eesti keeles
                  Ainekaart inglise keeles