Loogika (ICY0025)
PÕHIANDMED
õppeaine register
A - põhiregister
õppeaine kood
ICY0025
õppeaine nimetus eesti k
Loogika
õppeaine nimetus inglise k
Logic
õppeaine maht AP
-
õppeaine maht EAP
6.00
deklareeritav
jah
õppeaine täies mahus läbitav e-õppes
ei
kontrollivorm
eksam
õpetamise semester
sügis-kevad
õppekeel
eesti keel
inglise keel
Õppekavad, millesse aine kuulub
kavaversiooni kood
aine kohustuslik
IADB17/25
ei
Ainet õpetavad struktuuriüksused
IC - IT kolledž
Ainekaardi link
Tunniplaani link
Vaata tunniplaani
Versioon:
VERSIOONIPÕHISED ANDMED
õppeaine eesmärgid eesti k
Õppida tundma usaldusväärseid vahendeid, mille abil on võimalik tuvastada olukordi kirjeldavate väidete paikapidavust ning otsuseid esitavate väidete põhjendatust. Selleks on vajalik selgitada väidete range esitamise, nende tõele vastavuse hindamise ning väidete tuletamise olemust ja teostamist, tuletamise teostatavuse ja mitteteostatavuse tuvastamist. Õppida tundma vastuolulisust, vastuolulisuse olemasolu ja puudumise tuvastamist.
õppeaine eesmärgid inglise k
To learn about the reliable means by which it is possible to identify the validity of the descriptive statements and the justification of the allegations. To clarify the rigorous submission of the statements, the assessment of their truthfulness, the feasibility and non-feasibility of derivation of the statements. Learn about the nature of controversy, the existence of a contradiction and the absence of it.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Kursuse eduka läbimise järel oskab üliõpilane:
- käsitleda väiteid valemite ja sekventside abil
- omistada valemitele või sekventsidele tõeväärtusi
- käsitleda põhjendusi tuletustena
- konstrueerida tuletusi ja tõestusi
- rakendada täielikkust tuletatavuse või vastupidi – mitte-tuletatavuse tuvastamiseks tuvastada väidete kogumite mittevasturääkivust.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
The student has acquired knowledge and skills
- to handle the claims using formulas and sequences
- to attribute values to formulas or sequences
- to construct derivatives and proofs
- to identify non-verifiability
- to identify the non-contradiction of the assertions
- to apply completeness to decide whether or not to make a deduction, or vice versa - to identify non-deductibility.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
Enne kursuse läbimist on soovituslik läbida aine ICY0024- Hulgad, seosed, süsteemid

Vaadeldakse väidete esitamise viisi asjakohaste sümbolite ning neist moodustatavate tekstide (termid, valemid, sekventsid) abil. Käsitletakse väidete tõele vastavuse hindamise viise, mille raames keskendutakse nn klassikalisele interpreteerimisele. Selgitatakse põhjendamise (tuletamise ning erijuhul tõestamise) vahendeid – tuletusreegleid ning nende korrakohast rakendamist esitavaid konstruktsioone (tuletusi ning tõestusi). Seejuures vaadeldakse seda, kuidas on teineteisega seotud tõestatavus ja õigsus, sh niisugused olukordi, milles tõestatavus ja nn täielik õigsus on samaväärsed. Eraldi vaadeldakse väidete vastuolulisuse ja vastuolude seotust nn tühja sekventsiga ning selle tuletatavuse ning vastupidi – mitte-tuletatavuse tuvastamise vahendeid (sh mudeli olemasolu või selle puudumist).
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
A clear and rigorous representation of the statements is considered using formulas and sequences. The ways of evaluating the truth/false of the statements are discussed. Clarifies the reasoning (derivation and proof) instruments. In doing so, it looks at how it is related to deducibility and truthfulness. The controversy (and contradictions) of the statements and the so-called "empty sequence" is also considered. We deal with how interconnected: the existence of a models and the contradictions in statements.
hindamisviis eesti k
-
hindamisviis ingl k
-
iseseisev töö eesti k
-
iseseisev töö ingl k
-
õppekirjandus
Lorents P. 2000. Keel ja loogika. Estonian Business School.
Lorents P. 2002. Hulgad, valemid, algoritmid. EBS-Print. Tallinn.
Tamme T., Tammet T., Prank R. 2002. Loogika. Mõtlemisest tõestamiseni. Tartu Ülikooli Kirjastus.
Kasak E. 2014. Loogika alused. Tartu Ülikooli Kirjastus.
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
4.0
sessioonõppe töömahud (semestris):
loenguid
2.0
loenguid
14.0
praktikume
2.0
praktikume
16.0
harjutusi
0.0
harjutusi
-
vastutav õppejõud
-
ÕPPEJÕU AINEKAVA INFO
õppetöö semester
õpetav õppejõud / üksus
õppetöö keel
Laiendatud ainekava
2025/2026 sügis
Peeter Lorents, IC - IT kolledž
eesti keel
    Kriteeriumid.pdf 
    kuva rohkem
    2023/2024 kevad
    Peeter Lorents, IC - IT kolledž
    eesti keel
      2022/2023 kevad
      Peeter Lorents, IC - IT kolledž
      eesti keel
        2021/2022 kevad
        Peeter Lorents, IC - IT kolledž
        eesti keel
          Kriteeriumid.pdf 
          2020/2021 kevad
          Peeter Lorents, IC - IT kolledž
          eesti keel
            Kriteeriumid.pdf 
            2019/2020 kevad
            Peeter Lorents, IC - IT kolledž
            eesti keel
              Kriteeriumid.pdf 
              2018/2019 kevad
              Peeter Lorents, IC - IT kolledž
              eesti keel
                Kriteeriumid.pdf 
                Ainekaart eesti keeles
                Ainekaart inglise keeles