Juhtimise psühholoogilised alused (HPP2030)
PÕHIANDMED
õppeaine register
A - põhiregister
õppeaine kood
HPP2030
õppeaine nimetus eesti k
Juhtimise psühholoogilised alused
õppeaine nimetus inglise k
Basics of Managerial Psychology
õppeaine maht AP
-
õppeaine maht EAP
6.00
deklareeritav
jah
kontrollivorm
hindeline arvestus
õpetamise semester
sügis-kevad
õppekeel
eesti keel
inglise keel
Õppekavad, millesse aine kuulub
kavaversiooni kood
aine kohustuslik
EAEI02/25
ei
EATI02/25
jah
EAXM15/25
ei
Ainet õpetavad struktuuriüksused
MM - ärikorralduse instituut
Ainekaardi link
Tunniplaani link
Vaata tunniplaani
Versioon:
VERSIOONIPÕHISED ANDMED
õppeaine eesmärgid eesti k
Kursuse eesmärgiks on psühholoogilistele teadmistele tuginedes suurendada õppija teadmisi organisatsioonis inimestega seotud seikadest, suurendada oskust ära tunda võimalikke probleeme ning oskust nendega toime tulla. Anda teadmisi, mis toetaksid õppija isiksuslikku ja professionaalset arengut ja oskuseid psühholoogiliselt terve töökeskkonna ja töösuhete loomiseks,
õppeaine eesmärgid inglise k
The aim of this course is to enhance learner’s psychological knowledge to understand, deal with and solve people issues in the workplace setting. But also to support learner’s (managers) psychological and professional development and provide knowledge to create a psychologically healthy work environment and professional relationships.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Kursuse läbinu:
- mõistab juhtimise olemust ja juhi muutunud rolle muutunud töö- ja organisatsiooni keskkonnas;
- mõistab, kuidas edukad juhid ja liidrid mõjutavad oma järgijaid hästi läbimõeldud ja selgelt edastatud ideede ja ettepanekute ja väärtuste kaudu, mis peegeldavad ühishuvisid;
- oskab rakendada koostöö ja meeskonnatöö oskusi ning kujundada edukaid liider-järgija suhteid;
- mõistab emotsionaalse kompetentsuse osa suhtlemises ja selle mõju nii mõtlemisele kui inimsuhetele ning oskab muuta oma mõtteid ja seisukohti teistele mõistetavaks;
- oskab ära tunda stressi ilminguid ja on võimeline adekvaatselt hindama situatsioone ning toime tulema stressiga.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
The student passing the course is able to:
- understand the changed managerial position and new leadership roles in changed working context;
- understand how successful leaders are able to influence followers through the effective communication of well-reasoned ideas, proposals, and values reflective of the greater good;
- apply the basic skills of peer interaction and teamwork and build effective leader-member exchange relationships;
- understand their emotional competences and how they affect thinking and interaction with others and be able to make their thinking and reasoning more visible to others;
- to recognize stress symptoms, evaluate adequately situations and cope with stress.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
Juhtimisteooriate psühholoogilised aspektid.
Juht ja liider organisatsioonis. Juhtide kaksikroll. Juhtimise kompetentsid, juhtimiskogemus.
Juhi isiksus ja juhtimiskäitumine. Karismaatiline juht. Mainekujundamine. Eneseteadlikkus, enesejuhtimine, sisemine motivatsioon ja enesetõhusus. Professionaalne eneseanalüüs.
Eestvedamise stiilid ja mudelid. Inimese keskne juhtimine. Juhi rollid ja juhtimiskäitumine. Loovjuhtimine.
Liidri ja järgijate suhted. Järgija käitumise viisid. Psühholoogilised ja sotsiaalsed lepped, tööhõivevõime määr, piirideta karjäär. Sotsiaalne mõju. Emotsionaalne intelligentsus.
Juht kui suhtleja. Avatud kommunikatsioon. Sotsiaalne kompetentsus ja enesekehtestamine. Avalik esinemine. Organisatsiooni sisekommunikatsioon ja suhtevõrgustike loomine.
Inimeste motiveerimine ja tunnustamine. Inimene organisatsioon sobivus ja juhi rollid sobivuse tagamisel. Töise tegevuse hindamine ja tagasiside andmine. Tunnustamine.
Otsustamine ja probleemide lahendamine. Nõupidamiste ja koosolekute korraldamine.
Läbirääkimised ja konfliktide lahendamine. Meeskonna moodustamine ja meeskonna juhtimine. Grupiprotsessid organisatsioonis ja nende juhtimine.
Läbipõlemine ja selle vältimine. Stressi juhtimine.
Juhi roll organisatsiooni kultuuri kujundamisel.
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
Psychology in management.
Management and leadership in organization. Manager’s two roles – leadership in management. Management competences, wisdom and experiences.
The role of personality and individual characteristics. Charismatic leaders. The imago. Self-consciousness, self-leadership, inner motivation and self-efficacy. Professional self analysis.
Leadership types and styles. Person oriented management. Creative management. Manager’s roles and leadership behavior.
Leader-member exchange relationships. Follower behavior. Psychological and social contracts, employability, boundaryless careers. Social influence. Emotional intelligence. Leader’s communication competences. Social competences and self-assurance. Open communication, organization’s inner communication and social networks.
The motivation to work. Reinforcement theories. Person-organization fit and the manager’s role. Performance appraisal and giving feedback.
Decision making and problem solving. Planning and arranging the meetings. Conflict process and conflict handling methods. Negotiations. Teamwork, team management and effectiveness. Intergroup behavior.
Occupational stress and burnout. The causes and consequences of stress, stress prevention and coping ways.
Organization climate and culture. The causes and consequences of climate.
hindamisviis eesti k
Eristav hindamine
Lõpphinne kujuneb kirjaliku arvestustöö (50%) ja grupitöö koondhindena (50%)
hindamisviis ingl k
Graded assessment
Final grade is formed as a result of two tasks: written test (50%) and group work (50%)
iseseisev töö eesti k
Programmi üksikosade süvendatud käsitlus ja seminarideks ettevalmistus toimub kirjanduse ja andmebaaside alusel. Grupitöö sisuks on organisatsiooni erinevate valdkondade sügavam analüüs, mis eeldab uuringu läbiviimist mõnes organisatsioonis.
iseseisev töö ingl k
Deeper studies of some parts of program and preparation for seminars is based on literature and databases. Group work includes deeper analysis of some organizational psychology subject which requires designing and carrying out a research in an organization.
õppekirjandus
Brooks, Ian 2008 Organisatsioonikäitumine: Üksikisik, rühm ja organisatsioon, Äripäeva raamat, Tallinn, Tänapäev
Davis, Martha, Fanning, Patrick, McKey, Matthew 2004 Suhtlemisoskused, Tallinn, Väike Vanker
De Vries, Manfred Kets, 2001 Juhtimise müstika: käsiraamat inimestega töötamiseks, Kirjastus Pegasus
Lussier, R.N. and Achua, C.F. 2004. Leadership Theory, Application Skill
Development. South Western Publishing, ISBN: 032155565, 2004, 2nd Edition.
Northouse, Peter G. 2006. Leadership Theory and Practice, Fourth Edition. SAGE Inc. (ISBN 141294161X)
Üksvärav, Ra0ul, 2004 Organisatsioon ja juhtimine, Tallinn, Valgus
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
4.0
sessioonõppe töömahud (semestris):
loenguid
2.0
loenguid
20.0
praktikume
0.0
praktikume
-
harjutusi
2.0
harjutusi
20.0
vastutav õppejõud
-
ÕPPEJÕU AINEKAVA INFO
õppetöö semester
õpetav õppejõud / üksus
õppetöö keel
Laiendatud ainekava
2025/2026 sügis
Liina Randmann, MM - ärikorralduse instituut
eesti keel
    kuva rohkem
    2024/2025 sügis
    Liina Randmann, MM - ärikorralduse instituut
    eesti keel
      HPP2030 - hindamiskriteeriumid - e.k..pdf 
      2023/2024 sügis
      Liina Randmann, MM - ärikorralduse instituut
      eesti keel
        HPP2023 Juhtimise psühholoogilised alused - laiendatud ainekava.docx 
        2022/2023 sügis
        Liina Randmann, MM - ärikorralduse instituut
        eesti keel
          2021/2022 sügis
          Liina Randmann, MM - ärikorralduse instituut
          eesti keel
            HPP2030 - hindamiskriteeriumid - e.k..pdf 
            Ainekaart eesti keeles
            Ainekaart inglise keeles