Küberfüüsikalised süsteemid (NTR0510)
PÕHIANDMED
õppeaine register
A - põhiregister
õppeaine kood
NTR0510
õppeaine nimetus eesti k
Küberfüüsikalised süsteemid
õppeaine nimetus inglise k
Cyber-physical systems
õppeaine maht AP
4.00
õppeaine maht EAP
6.00
deklareeritav
jah
kontrollivorm
eksam
õpetamise semester
sügis-kevad
õppekeel
eesti keel
inglise keel
Õppekavad, millesse aine kuulub
kavaversiooni kood
aine kohustuslik
EDTR17/25
jah
Ainet õpetavad struktuuriüksused
ET - Tartu Kolledž
EV - Virumaa Kolledž
Ainekaardi link
Tunniplaani link
Vaata tunniplaani
Versioon:
VERSIOONIPÕHISED ANDMED
õppeaine eesmärgid eesti k
• Käsitleda küberfüüsikalistes süsteemides (isekorralduvates keskkonnast püsivalt mõjutatud tehissüsteemides) rakendatavaid tehnoloogiaid. Need tehnoloogiad tuginevad arvuti- ja tarkvaratehnikal, kaasaegsel juhtimisteoorial, tehisintellektil, agentsüsteemidel, võrgustatud sardsüsteemidel, ja komponenttehnoloogiatel.
• Käsitleda tavapärastes arvutirakendustes kasutatavate tehnoloogiate, teooriate ja töövahendite evolutsiooni küberfüüsikaliste süsteemide tehnoloogiateks, selgitades (analüüsides) seejuures bioloogiliste süsteemide toimimispõhimõtete mõju.
• Käsitleda küberfüüsikaliste süsteemide teor. aluseid ja tuntumaid modelleerimisviise
õppeaine eesmärgid inglise k
• Discuss enabling technologies (stemming from computer and software engineering, advanced control theory, artificial intelligence, modeling systems and verifying their behavior, interfacing components, integrating systems) applicable in proactive self-organizing pervasive computing (PSPC) systems, a.k.a. cyber-physical systems
• Explain the evolution of technologies, theories and tools from those used in conventional computer applications to those usable in PSPC systems; explain the influence of operation principles in biological systems
• To introduce fundamentals of CPS theory and modeling methods.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Aine läbinud üliõpilane peab oskama:
• Rakendada küberfüüsikaliste süsteemide ja nende võrkude ehituse ja funktsioneerimise põhimõtteid ning olema suuteline arutlema nende süsteemide ja tavapäraste arvutisüsteemide või virtuaalses keskonnas toimivate süsteemide erisuste üle.
• mõista ja rakendada/kohandada oma erialas proaktiivsete süsteemide ja ise-korralduvate süsteemide põhimõtteid
• ehitada lihtsamaid isekorralduvate omadustega küberfüüsikalisi süsteeme, mis toimivad autonoomsete komponentidena võrgus
• küberfüüsikalistes süsteemides ilmneva käitumise avastamiseks rakendada tuntumaid süsteemide käitumise analüüsi ja hindamise meetodeid ja vahendeid
• rakendada omandatud teadmisi ja oskusi töös küberfüüsikaliste süsteemide arendusrühmas, tegeledes nii süsteemide kavandamise, realiseerimise kui ka süsteemide nõutud omaduste ilmnemise testimisega.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
Having completed the study of the subject a student has to be able to:
• understand the building and functioning concepts of PSPC, and networked PSPC, and reasons for their differences from conventional number crunching systems and virtual environment based systems;
• grasp, and apply the principles of proactive and self-X operation, and adaptation in their professional environment
• build simple PSPC systems, that exhibit some self-X features and operate as an autonomous component of a network
• employ the behavior analysis and assessment tools and methods available – e.g. for detection of the emergent behavior in networked PSPC
• apply the newly obtained know-how within a team that design and implement (networked) PSPC-s, elaborate and carry out basic tests demonstrating the presence or absence of required properties of the design
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
A. Arvutisüsteemide ja -rakenduste kolm põlvkonda – Turingi masinal põhinevad süsteemid, virtuaalse maailma süsteemid, tajumatud arvutisüsteemid (invisible/pervasive computing); küberfüüsikalised süsteemid, reaalaja sardsüsteemid; süsteemide süsteemid. Autonoomsus, proaktiivsus, isekorralduv (self-X) käitumine, kohanemine; mittetäielik informatsioon; vahetu, kaudne ja vahendatud interaktsioon; liidestamine (masin-masin, inimene-masin, inimene-inimene); ilmnev käitumine ja keerulised süsteemid. Situatsiooniteadlikkus, kontekstitundlikkus.
B. süsteemiarendus. Autonoomsete komponentide agendipõhised liidesed; Agendisüsteemide arendus- ja testikeskkonnad.
C. KFS teor. alused: omadused, sünkroonne ja asünkroonne mudel, dünaamilised süsteemid, ajatundlikud süsteemid, reaalajasüsteemid. hübriidsüsteemid. D. Praktilised harjutused – eksperimentaalsete KFS koostamine laboris, loodud süsteemide käitumise testimine, analüüsimine ja põhjendamine.
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
A. Three generations of computer applications – based on Turing computing, computing in the virtual world, ubiquitous computing (pervasive computing embedded into physical environment); Pervasive computing, cyber-physical systems; real-time embedded systems; system integration and networked systems. Autonomy, proactivity, self-X behavior, adaptation; incomplete information; direct, indirect and mediated interactions; interfacing (machine-machine, human-machine, human-human); emergent behavior and complex systems. Situational awareness, context awareness.
B. Multi-agent systems; agent-based software engineering, interactive computing. Behavior verification of systems versus modules; agent-based models, proactive models; model-driven software and systems development. Agent-based interfacing of components; Environments and test-beds for developing and testing agent-based systems.
C. Fundamentals of cyber-physical systems: features, synchronous model, asynchronous model, liveness modeling, dynamical systems, timed models, real.time systems, hybrid systems.
D. Practical assignments – building experimental CPS, testing, analyzing and explaining the behavior observed in those systems.
hindamisviis eesti k
Kirjalik eksam
hindamisviis ingl k
Written exam
iseseisev töö eesti k
Grupitööna või individuaalselt lahendatav praktiline ülesanne
iseseisev töö ingl k
A practical project given either as a group or individual assignment.
õppekirjandus
1. R.Alur. Principles of Cyber-Physical Systems (2015) MIT Press
2. J.Burkhardt et al (2002) „Pervasive Computing“, Pearson Education, 432 pp

õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
4.0
sessioonõppe töömahud (semestris):
loenguid
2.0
loenguid
6.0
praktikume
1.0
praktikume
6.0
harjutusi
1.0
harjutusi
4.0
vastutav õppejõud
-
ÕPPEJÕU AINEKAVA INFO
õppetöö semester
õpetav õppejõud / üksus
õppetöö keel
Laiendatud ainekava
2025/2026 sügis
Uljana Reinsalu, IA - arvutisüsteemide instituut
eesti keel
    kuva rohkem
    2024/2025 sügis
    Uljana Reinsalu, IA - arvutisüsteemide instituut
    eesti keel
      KFsüsteemid.pdf 
      2022/2023 sügis
      Johannes Ehala, IT - tarkvarateaduse instituut
      eesti keel
        2021/2022 sügis
        Johannes Ehala, IT - tarkvarateaduse instituut
        eesti keel
          KFsüsteemid.pdf 
          2020/2021 kevad
          Johannes Ehala, IT - tarkvarateaduse instituut
          eesti keel
            KFsüsteemid.pdf 
            2019/2020 kevad
            Johannes Ehala, IT - tarkvarateaduse instituut
            eesti keel
              KFsüsteemid.pdf 
              Ainekaart eesti keeles
              Ainekaart inglise keeles