õppeaine eesmärgid eesti k
Kursuse eesmärk on anda üliõpilastele teadmised ja oskused tööelukvaliteedi tõstmiseks ja säilitamiseks ning tervisliku, turvalise ja tootliku töökeskkonna loomiseks mõistmaks, et organisatsiooni edukus ja efektiivsus on tõenduspõhises seoses tööelu kvaliteediga.
õppeaine eesmärgid inglise k
The aim of the course is to give appropriate knowledge and skills to enhance and maintain quality of working life and to provide a healthy, secure and productive working environment. The evidence based relationship between employees’ quality of working life with organizational performance and productivity are clearly emphasized.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Kursuse läbinud üliõpilane:
1. oskab leida ja kriitiliselt hinnata andmebaasidest kaasaegset infot töötaja tervist mõjutavate töökeskkonna ohutegurite kohta;
2. on omandanud teadmised peamiste tööõnnetuste ja kutsehaiguste tüüpide ja põhjuste kohta;
3. mõistab töökeskkonna riskianalüüsi tähtsust ohutu töökeskkonna loomisel ja on võimeline läbi viima lihtsamat töökeskkonna riskide hindamist ettevõttes;
4. oskab arvesse võtta psühholoogilisi, organisatsioonilisi ja sotsiaalseid tegureid töökohtade kujundamisel;
5. teab, kuidas vältida terviseriske ja stressi töökohtadel;
6. oskab hinnata erisustest tulenevaid vajadusi ja oskab kujundada vajadustest lähtuvat töökeskkonda;
7. oskab tagada tegevuse kõrge efektiivsuse nii vaimsel kui füüsilisel tööl.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
After completing the course, the student:
1. knows how to find and critically assess the contemporary information about factors affecting human health at work;
2. has knowledge of common types and causes of work-related accidents and ill health;
3. understands the importance of risk assessment in maintaining a healthy safe environment and can conduct appropriate analysis;
4. can reckon the psychological, organizational and social factors while designing workplace setting;
4. knows how to prevent health risks and stress at workplaces;
5. has knowledge how people and organizations can address and adapt to diversity effectively and productively;
6. is able to assure high efficiency in physical and mental work.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
Sissejuhatus ainesse: töökeskkonnaalaste probleemide olemus, töötervishoiu ja tööohutuse käsitlemise põhimõtted ettevõttes. Ohutuskultuur kui organisatsioonikultuuri osa. Töötajate heaolu tagamine ning tervise edendamine. Tööelukvaliteet. Elukvaliteedi kontseptsioon (WHO). Tööelu kvaliteedi kontseptsioonid, uuringute ajalugu ja uurimismeetodid. Tööga rahulolu. Töökeskkonna ohutegurid: keemilised, füüsikalised, bioloogilised, füsioloogilised, psühhosotsiaalsed. Töökeskkonna riskianalüüs ja riskide juhtimine. Isiksus, hoiakud, väärtused ja riskikäitumine. Tööõnnetused, nende liigid ja põhjused. Töötervishoid ja kutsehaigused. Töökeskkonnast tingitud erinevate probleemide lahendamine: töötaja vaimne ja füüsiline väsimus, madal töövõime, ebaefektiivne töö ja tulemuslikkus. Inimlik viga ja inimfaktor. Tööstressi roll.
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
Introduction to the course: nature of workplace-related problems, principles how to handle occupational health and safety in an organization. Safety culture as a part of organizational culture. Workplace well-being and health promotion. Quality of working life. Quality of Life (WHO conception). Quality of working life conceptualization, content, measurement, brief history. Satisfaction with work. Occupational hazards: chemical, physical, biological, physiological and psychosocial. Workplace risk assessment and management of risks. Personality and risk liability. Attitudes, values and risk behaviour. Occupational accidents and their causes. Occupational health and occupational diseases. Solving the problems associated with lower quality of working life: employee mental and physical health, working capacity, effectiveness of work. Human error and human factor. The role of stress in workplace safety.
hindamisviis eesti k
Eristav hindamine.
Hinne kujuneb erinevate iseseisvate tööde ja grupitööde koondhindena.
- harjutustundides sooritatud grupitööd ja –arutelud: 30%
- iseseisev uurimustöö tööelu kvaliteeti valdkonnas: 20%
- töökoha riskianalüüs: 10%
- kirjalik eksam: 40%
hindamisviis ingl k
Final grade will be based on each of the following activities:
- group works and discussions during practical classes: 30%
- problem-focused course paper on one of the topics of quality of working life: 20%
- workplace risk assessment: 10%
- written exam: 40%.
iseseisev töö eesti k
1. Iseseisev uurimustöö tööelu kvaliteeti valdkonnas uurides asjakohast teaduskirjandust.
2. Töökoha riskianalüüs.
iseseisev töö ingl k
1. Problem-focused course paper based on relevant scientific literature.
2. Workplace risk assessment.
õppekirjandus
Glendon, A. I.; Clarke, S. G.; Mckenna, E. F. (2008). Human Safety and Risk Management (2-nd ed.). Taylor&Frances
Tint, P. (2007). Töökeskkond ja ohutus. Tallinn, TTÜ
Theo Nichols, David Walters (2009) Workplace Health and Safety: International Perspectives on Worker Representation. Palgrave Macmillan
Lowe, G.S. (2001). The Quality of Work: A People-Centred Agenda. Oxford University Press, UK.
Gatchel, R. J.; Schultz, I. (Eds.) (2012) Handbook of Occupational Health and Wellness. Springer
Valerie J. Sutherland; Cary L. Cooper, Frank Bond (2006) Organizational Stress Management: A Strategic Approach. Palgrave Macmillan
Gregory Z. Bedny, Olexiy Ya Chebykin, Waldemar Karwowski (2008) Ergonomics and Psychology: Developments in Theory and Practice illustrated edition. Taylor & Francis Ltd.
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
4.0
sessioonõppe töömahud (semestris):
praktikume
0.0
praktikume
0.0
harjutusi
2.0
harjutusi
20.0