õppeaine eesmärgid eesti k
1) arendada ja süvendada omandatud teadmisi ja oskusi keemiatehnoloogiate kujundamisest rõhuasetusega tehnoloogiliste skeemide analüüsil;
2) tutvustada anorgaaniliste ja anorgaaniliste ressursside vääristamise tehnoloogilisi protsesse ning nendega kaasnevaid keskkonnakaitse probleeme tööstuses;
3) anda teadmisi kütuste (nafta-, gaasi- kivisöe-, põlevkivi-) tehnoloogiatest;
4) tutvustada rohelise keemia & tehnoloogia saavutusi ning võimalusi väheste jäätmetega protsesside kujundamiseks.
õppeaine eesmärgid inglise k
1) to develop and deepen knowledge and skills they have acquired about the design of chemical technologies, with emphasis on analysis of technological schemes;
2) to introduce technological processes for the refining of organic and inorganic resources;
3) to give knowledge about fuel (petroleum, gas, coal, oil shale) technologies;
4) to introduce the achievements and potential of green chemistry and technology for designing processes with minimal waste.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Üliõpilane:
1) oskab lugeda ja analüüsida tehnoloogilisi skeeme eesmärgiga hinnata võimalusi ressursside säästlikumaks kasutamiseks ja keskkonnaheitmete vähendamiseks;
2) oskab põhimõtteliselt koostada ja arvuatada tehnoloogiliste skeemide põhiseid materjali- ja energiabilansse;
3) tunneb anorgaaniliste ja anorgaaniliste ressursside vääristamise tehnoloogiate ja keskkonnakaitse probleemide lahendusteid;
4) tunneb kütuste tehnoloogia põhilisi protsesse ning tehnoloogilisi skeeme;
5) oskab hinnata keemiatehnoloogiate kui ressursside vääristamise tehnoloogiate rolli ning mõju ühiskonnas;
6) tunneb säästva (rohelise) keemia ja tehnoloogia aluseid ning oskab neid praktikas rakendada.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
The student will:
1) know how to read and analyze technological schemes with the goal of evaluating opportunities to use resources more sustainably and to reduce emissions;
2) know essentially how to assemble and calculate material and energy balances based on technological schemes;
3) know refining technologies for organic and inorganic resources and solutions for environmental protection problems;
4) know the major processes and technological schemes of fuel technologies;
5) know how to evaluate the role of chemical technologies as technologies for refining resources and their impact on society;
6) know the fundamentals of sustainable (green) chemistry and technology and knows how to apply those in practice.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
Ülevaade keemiatehnoloogia protsessi kujundamise ja tootmise projekteerimise käigus lahendatavatest tehnilis-tehnoloogilistest, majanduslikest ja sotsiaalsetest küsimustest. Projekteerimise etapid. Tehnoloogilised skeemid. Tehnoloogiliste skeemide põhiseid materjali- ja energiabilansid. Erinevate anorgaaniliste ja anorgaaniliste ressursside vääristamise tehnoloogiliste skeemide analüüsimine. Säästva (rohelise) keemia ja tehnoloogia alused.
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
An overview of solvable technological, economic and social questions that occur in the design of chemical process and production technologies. Design stages. Technological schemes. Material and energy balances based on technological schemes. Analysis of technological schemes for refining different organic and inorganic resources. Fundamentals of sustainable (green) chemistry and technology.
hindamisviis eesti k
Eristav hindamine
hindamisviis ingl k
Grading
iseseisev töö eesti k
Koduülesannete lahendamine, iseseisvaks õppimiseks mõeldud õppematerjalide õppimine ja/või referatiivne töö (koos ettekandega) õppejõu otsusel. Üliõpilasi teavitatakse semestri algul.
iseseisev töö ingl k
Regular homework problems, study of materials meant for independent study and/or literature report (accompanied by presentation), based on the decision of the instructor. Students will be notified at the beginning of the semester.
õppekirjandus
M.Hocking. Handbook of Chemical Technology and Pollution Control. Elsevier, 2005.
J.Moulijn, M.Makkee, A. van Diepen. Chemical Process Technology, J.Wiley & Sons, 2007.
G.T.Austin. Shreve’s Chemical Process Industries.McGraw-Hill,1984.
Clark J., Macquarrie D. Handbook of Green Chemistry and Technology. Blackwell Publ., 2002.
Anastas P., Lankey R. Green Chemistry, 2001, 3, 289
Life-Cycle Assessment: ISO 14040, 14041, 14042, 14043. London, 1998.
Clark J.H. Chemistry of Waste Minimisation. Chapman and Hall. London, 1995.
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
3.0
sessioonõppe töömahud (semestris):