õppeaine eesmärgid eesti k
Aine eesmärk on:
- tutvustada ressursside väärindamise eri valdkondi;
- anda ülevaade toorainete töötlemise ja väärindamisega seotud põhimõistetest ning tehnoloogiatest;
- selgitada ressursside väärindamise võimalusi erinevates valdkondades - mineraalne toore, biotoore, ehitus- ja tööstusjäätmed jm;
- anda ülevaade valdkonnaga seotud poliitikatest ja seadusandlusest;
- selgitada ressursside (materjalide) aineringi, keskkonnamõju ja ringlussevõtu võimalusi;
- anda ülevaade erinevat liiki toorme tüüpide nõudlusest eri tööstusharudes.
õppeaine eesmärgid inglise k
The aim of this course is to:
- introduce different areas of resource valorization;
- give an overview of the basic concepts and technologies related to the processing and valorization of raw materials;
- explain the possibilities of valorization of resources in various fields – mineral-based raw materials, bio-based raw materials, construction and industrial waste etc.;
- provide an overview of policies and legislation related to the field;
- explain resources (materials) circulation, economic impact and possibilities for reusing and recycling;
- provide an overview of the demand for different types of raw materials in the industry.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- kirjeldab ressursside väärindamise eri valdkondi;
- teab eri tüüpi toorainete töötlemise ja väärindamisega seotud põhimõisteid ning kirjeldab toorainete töötlemise ja väärindamisega seotud tehnoloogiaid;
- analüüsib ressursside väärindamise võimalusi eri valdkondades – mineraalne toore, biotoore, ehitus- ja tööstusjäätmed jm;
- kirjeldab ja analüüsib eri liiki toormete tüüpe ja nende nõudlust eri tööstusharudes;
- analüüsib ja kirjeldab ressursside väärindamise keskkonnamõju.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
After completing this course, the student:
- describes different areas of resource exploitation;
- knows the basic concepts related to the processing and valorization of different types of raw materials and describes the technologies related to the processing and valorization of raw materials;
- analyzes the possibilities of valorization of resources in various fields – mineral-based raw materials, bio-based raw materials, construction and industrial waste, etc.;
- describes and analyzes different types of raw materials and their demand in the industry;
- analyzes and describes the environmental impact of resource exploitation.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
Sissejuhatus ressursside väärindamise temaatikasse ringmajanduse ja rohepöörde kontekstis. Ülevaade erinevatest bio- ja mineraalsetest toormetest. Tööstusjäätmete väärindamine. Biotoorme väärindamine. Biopõhised alternatiivid plastidele. Biomajandus ringmajanduse kontekstis. Biotoore toiduainetetööstuse toorainena ning toiduainetööstuse jäägid toormena muudes valdkondades. Mineraalsed toormed ja nende väärindamine. Ehitusjäätmed uute materjalide toorainena. Ressursside väärindamine erinevate Eesti ettevõtete näitel.
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
Introduction to the topic of resource valorization in the context of the circular economy and the green turn. Overview of various bio- and mineral-based raw materials. Valorization of industrial waste. Valorization of bio-based raw materials. Bio-based alternatives to plastics. Bioeconomy in the context of circular economy. Bio-based raw materials as raw materials for the food industry and food industry residues as raw materials in other fields. Mineral raw materials and their valorization. Construction waste as a raw material for new materials. Valorization of resources using the example of various Estonian companies.
hindamisviis eesti k
E-testid, iseseisvad tööd, eksam
hindamisviis ingl k
E-tests, independent works, exam
õppekirjandus
Helen Kopnina, Kim Poldner, Circular Economy: Challenges and Opportunities for Ethical and Sustainable Business, 2021, Routledge
A circular economy handbook : how to build a more resilient, competitive and sustainable business / Catherine Weetman: Kogan Page, 2021
Ore deposit geology / John Ridley: Cambridge University Press, 2013
Õppekirjandus jaotatakse õppejõu poolt aine jooksul (sh Moodle’i vahendusel). (Study literature is given by the lecturers during the course (including via Moodle).)
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
4.0
sessioonõppe töömahud (semestris):
vastutav õppejõud
Tiia Plamus, kaasprofessor (EK - materjali- ja keskkonnatehnoloogia instituut)