õppeaine eesmärgid eesti k
Õppeaine eesmärk on:
- tuvastada inimtegevusest tingitud keskkonnaprobleeme;
- juhendada keskkonnaalastes õigusaktides ja nende rakendamises keskkonna kaitseks;
- koolitada ettevõtte keskkonnamõju hindamiseks, kasutades keskkonnalubade, -järelvalve ja -juhtimise vahendeid;
- tutvustada olelusringi hindamise raamistikku ja selle rakendamist keskkonnamõju hindamiseks;
- tutvustada toote ja ettevõte süsinikujalajälje arvutamise meetodeid;
- õpetada süsinikujalajälje vähendamise meetmete valimisstrateegiat.
õppeaine eesmärgid inglise k
The aim of this course is to:
- identify environmental problems caused by human activity;
- instruct in environmental legislation and its implementation for the protection of the environment;
- train in environmental impact assessment of the company using the tools of environmental permits, supervision and management;
- introduce the life cycle assessment framework and its application for environmental impact assessment;
- introduce the product and the company's carbon footprint calculation methods;
- teach the selection strategy of carbon footprint reduction measures.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- suudab analüüsida keskkonnakaitse probleemide olemust;
- seostab teadmisi materjalide tootmise ja kasutamise kohta keskkonnaprobleemide sisulise olemusega;
- kohaldab keskkonnaseadusi atmosfääri, pinnase ja veekeskkonna kaitse valdkonnas;
- kirjeldab, analüüsib ja hindab ettevõtte keskkonnamõju, kasutades keskkonnalubade, -järelevalve ja -juhtimise vahendeid;
- mõistab olelusringi hindamise kontseptsiooni ja metoodikat ning suudab tõlgendada ja edastada analüüsitulemusi jätkusuutlike otsuste tegemiseks;
- eristab toote ja organisatsiooni süsinikujalajälje arvutamise meetodeid ning mõistab võimalikke meetmeid süsinikujalajälje vähendamiseks;
- omandab keskkonnamõju hindamise oskusi, mida rakendatakse ettevõtte keskkonnaspetsialisti iseseisvas töös.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
After completing this course the student:
- analyses the nature of environmental protection problems;
- relates knowledge about the production and use of materials to the substantive nature of environmental problems;
- applies environmental laws in the field of atmosphere, soil and water environment protection;
- describes, analyses and evaluates the company's environmental impact using the tools of environmental permits, supervision and management;
- understands the concept and methodology of life cycle assessment and is able to interpret and communicate analysis results for sustainable decision-making;
- differentiates the methods of calculating the carbon footprint of a product and an organization and understands the possible measures to reduce the carbon footprint;
- possesses the skills in environmental impact assessment applied in an independent work of enterprise environment specialist.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
Õppeaine raames antakse ülevaade looduslikest süsteemidest ja keskkonnasüsteemide hindamise eesmärkidest, arvestades inimtekkelisi mõjusid. Vaadeldakse inimkonna sõltuvus materjalidest ja ressurssidest, nende toodangust, tarbimisest ja omadustest. Analüüsitakse kliimamuutuste mõjud elurikkusele ja aktuaalsed keskkonnakaitse probleemid - keskkonna reostus, saasteained, piirnormid. Kirjeldatakse keskkonnasüsteemide analüüsi vahendeid, sealhulgas mõisteid, analüüsi-, seire- ja hindamisvahendeid. Kaitsvate meetmete välja töötatud strateegia jaoks vaadeldakse inimtekkeliste tegelike ja potentsiaalsete keskkonnamõjude mõõdetavaid hinnanguid koos riskidega.
Keskkonnamõju hindamise mõiste hõlmab õigusaktide õiguslikke aluseid, seirevahendeid ja poliitilisi otsuseid.
Tutvustatakse toote või teenuse olelusringi hindamise standardraamistikku ja sellega seotud keskkonnamõju hindamise meetodeid kogu olelusringi vältel. Esitatakse süsiniku jalajälje arvutamise põhimõtted ja meetodid.
Kursus koosneb auditoorsest ja iseseisvast tööst, loengutest ja seminaridest. Rühmatöö, kus üliõpilased lahendavad keskkonnasüsteemide hindamise ja kaitsemeetmete probleeme, hõlmab juhtumiuuringuid.
õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
Within the subject, an overview of the natural systems and objectives of environmental system assessment, considering anthropogenic impacts, is given. Humanity's dependence on materials and resources, their production, consumption and properties are examined. The effects of climate change on biodiversity and current environmental protection problems - environmental pollution, pollutants, and their permissible values - are analysed. Environmental systems analysis tools are described, including concepts, analysis, monitoring, and evaluation tools. Measurable assessments of actual and potential anthropogenic environmental impacts, along with risks, are considered for the strategy developed for protective measures.
The concept of environmental impact assessment includes the legal bases of legislation, monitoring tools and political decisions.
The standardized framework for product or service life cycle assessment and related methods for environmental impact assessment throughout the life cycle are introduced. The principles and methods for calculating the carbon footprint are presented.
The course consists of classroom and independent work, lectures and seminars. Group work where students solve environmental systems assessment and environmental protection problems includes case studies.
hindamisviis eesti k
Semestris toimuvad seminarid ja grupitööd, kus lahendatakse probleemi hindamise ülesandeid.
Seminari- ja grupitöö puhul on hinnatavateks teguriteks:
- keskkonnalubade, -järelevalve ja -juhtimise vahendite tundmine;
- keskkonnamõju hindamise oskused;
- analüüsi-, seire- ja otsustustoetuse vahendite tundmine;
- olelusringi hindamise kontsepti teadmine ja selle rakendamise oskus;
- süsiniku jalajälje arvutamise oskus.
Hindamisel loetakse vigadeks: keskkonnamõju vale tuvastamine, keskkonnamõju hindamiskriteeriumite puudulik analüüs, seadusandluse puudulik teadmine ja kasutamine, lõppvastuse puudumine, ülesande lahendamata jätmine.
Kursuse teadmiste kontroll toimub kirjaliku eksamina kursuse lõpus. Hindamisele pääsemise eeldused on seminarides ja grupitöödes osalemine. Seminarid ja gruppitööd moodustavad 60% üldhinnangust, eksam – 40%.
Eksami hinnatavad tegurid on identsed seminari- ja grupitöö omadega.
hindamisviis ingl k
The semester will include two seminars and two group work sessions, in which computational and problem evaluation tasks will be solved.
For the seminar and the group work, the factors to be assessed are:
- knowledge of environmental permitting, monitoring and management tools;
- environmental impact assessment skills;
- knowledge of analytical, monitoring and decision support tools;
- knowledge of LCA assessment concept and its application skills;
- skills in carbon footprint calculation.
The following are considered as errors in the assessment: incorrect identification of the environmental impact, incomplete analysis of the environmental assessment criteria, incomplete knowledge and use of the legislation, lack of a final answer, failure to complete the task.
A written exam at the end of the course will test your knowledge of the course. Participation in seminars and group work is a prerequisite for admission to the assessment. The seminars and group work will account for 60% of the overall assessment, the exam for 40%.
The factors to be assessed in the examination are identical to those in the seminars and group work.
õppekirjandus
Orienteeriv loetelu:
Belmane I., Dalhammar C., Moora H., Keskkonnajuhtimissüsteemi käsiraamat, Säästva Eesti Instituut, Lund University, 2002.
Põder T. Keskkonnariski hindamine. Hindamiskäik ja ühildamine keskkonnamõju hindamisega. 2015
Põder T. Keskkonnamõju ja keskkonnariski hindamine.
Riigiteataja, keskkonnaalased konventsioonid ja direktiivid ning nende rakendamist käsitlevad regulatsioonid ja juhendid.
Analytical Tools for Environmental Design and Management in a Systems Perspective: The Combined Use of Analytical Tools. Eds.: Nicoline Wrisberg, Helias A. Udo de Haes, Ursula Triebswetter, Peter Eder, Roland Clift, 2002
Environmental systems analysis tools - an overview
Göran Finnveden, Åsa Moberg, Journal of Cleaner Production 13 (2005) 1165-1173, doi:10.1016/j.jclepro.2004.06.004
T. Sterner, J. Coria, Policy Instruments for Environmental and Natural Resource Management, RFF Press, 2012
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
3.5
sessioonõppe töömahud (semestris):
praktikume
0.0
praktikume
0.0
harjutusi
1.5
harjutusi
12.0