Hoonete sisekliima (EKK5050)
PÕHIANDMED
õppeaine register
A - põhiregister
õppeaine kood
EKK5050
õppeaine nimetus eesti k
Hoonete sisekliima
õppeaine nimetus inglise k
Indoor Climate of Buldings
õppeaine maht AP
-
õppeaine maht EAP
6.00
deklareeritav
jah
kontrollivorm
arvestus
õpetamise semester
sügis
õppekeel
eesti keel
inglise keel
Õppekavad, millesse aine kuulub
kavaversiooni kood
aine kohustuslik
EAKI02/25
ei
EAXM15/25
jah
Ainet õpetavad struktuuriüksused
EA - ehituse ja arhitektuuri instituut
Ainekaardi link
Tunniplaani link
Vaata tunniplaani
Versioon:
VERSIOONIPÕHISED ANDMED
õppeaine eesmärgid eesti k
Õppeaine eesmärk on omandada teadmised hoone sisekliimast ehk komponentidest mis tuleks hoones tagada, et inimesed tunneksid ennast ruumis mugavalt ja hästi. Õppeaine eesmärk on anda üliõpilasele teadmised soojuslikust sisekliimast ja selle alakomponentidest, õhu kvaliteedist, nii gaasilistest saasteainetest, kui peenosakestest, mürast ja vibratsioonist, valgusest ja muudest sisekliima komponentidest ehk ionisatsioonist ja elektomagnetlainetest. Samuti omandatakse teadmised inimese soojuslikust mugavusest ja soojusvahetusest ümbritseva keskkonnaga ja seda mõjutavatest teguritest. Õppeaine raames õpitakse mõõtma erinevaid sisekliima komponente nagu temperatuur, suhteline õhuniiskus, ventilatsiooni õhuvooluhulka ja kiiruseid ja/või CO2 taset ruumis ja õhuvahetuse tõhusust ruumis.
õppeaine eesmärgid inglise k
The objective of the subject is to obtain knowledge of the indoor climate of a building or the components that should be ensured in the building in order to make sure that people would feel comfortable and good in a room. The objective of the subject is to give the student knowledge of the thermal indoor climate and its sub-components, the quality of air - both gaseous pollutants and particles - noise and vibrations, lighting and other components of indoor climate, such as ionisation and electromagnetic waves. Also, knowledge is obtained in the thermal comfort of humans and the exchange of heat between human and the surrounding environment and the factors behind it. The subject teaches students to measure the different components of indoor climate: such as temperature, relative humidity, air flow volume and speeds of ventilation and/or the level of CO2 in a room, and the efficiency of the ventilation in a room.
õppeaine õpiväljundid eesti k.
• Tunneb soojusliku sisekliima komponentide nagu temperatuur ja selle alakomponentide õhutemperatuur, operatiivne temperatuur, kiirguslik temperatuur ja kiirguslik temperatuuri assümeetria, suhteline õhuniiksu ja niiskussisaldus olulisust sisekliima tagamisel ja oskab neid komponente mõõta ja analüüsida. Lisaks teadmised tõmbusest ja seda põhjustavatest teguritest;
• Tunneb peamisi gaasilisi saasteaineid ja peenosakesi, nende tekke põhjuseid ja nendest vabanemise põhimõtteid. Oskab mõõta õhuvoolukiiruseid ja õhuvooluhulkasid;
Tunneb õhuvahetuse skeeme ja teab nende mõju inimese mugavusele;
• Teab müra ja vibratsiooni parameetreid;
• Teab valguse põhiparameetreid;
• Teab elektromagnetväljade ja ionisatsiooni mõju hoone sisekliimale;
• Oskab kirjeldada inimese soojusliku mugavust ja inimese soojusvahetust ümbritseva keskkonnaga;
• Tunneb sisekliima nõudeid.
õppeaine õpiväljundid ingl k.
• Knows the importance of the components of indoor climate, like temperature, and its sub-components like the air temperature, operational temperature, radiant temperature and radiant temperature asymmetry, the relative humidity and moisture content on the maintenance of the indoor climate, and has the necessary skills to measure or analyse these components. They also have the knowledge of draught and the factors causing it.
• Knows the main gaseous pollutants and particles, the reasons for their appearance and the principles of eliminating them. Knows how to measure air flow speeds and volume;
Knows the ventilation air exchange palns and knows their effect on the comfort level of humans;
• Knows the parameters of noise and vibration;
• Knows the main parameters of lighting;
• Knows the effect of electromagnetic fields and ionisation on the internal climate of a building;
• Knows how to describe humans’ thermal comfort and their heat exchange with the surrounding environment
• Knows the requirements of indoor climate.
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k
Õppeaine koosneb teooria poolest ja praktilisest mõõtmiste poolest. Teooria raames käsitletakse teemasid inimese ja keskkonna vahelist soojusvahetust ja soojusliku tasakaalu. Soojusliku mugavust, seda mõjutavaid tegureid: õhutemperatuur, pindade kiirgustemperatuur, operatiivne temperatuur, kiirguslik temperatuuri assümeetria, õhu niiskussisaldus ja suhteline õhuniiskus, õhu liikumine ja tõmbus, õhu kvaliteet, inimese aktiivsus ja riietus. Ebaühtlane soojuskiirgus. Mugavuse indeksid.
Mõõtmiste pooles mõõdavad tudengid õhu temperatuuri, operatiivset temperatuuri, õhu liikumi kiiruseid ja õhuvooluhulkasid. Samuti õhuvahetuse tõhusust ruumis.
Õppeaine raames tuleb tudengitel kirjutada referaat ja sooritada ettekanne ette antud sisekliimaga seotud uurimisteemal. Referaatide ja ettekande tegemiseks tuleb tudengitel läbi töötada teaduspublikatsioone.

õppeaine sisu lühikirjeldus ingl k
The subject is composed of a theoretical side and the practical side of taking measurements. The theory addresses the topics of the exchange of heat between the human body and the environment and thermal balance. Thermal comfort, its impacting factors: the air temperature, the radiant temperature of surfaces, operational temperature, the asymmetry of radiant temperature, the moisture content of air and the relative humidity, the movement of air and draught, the quality of air, the level of human activity and clothing. Uneven heat radiation. Comfort indices.
In the section of taking measurements, the students will measure the temperature of air, operational temperature, the movement speeds of air and the air flow volumes. Also, the efficiency of the exchange of heat in a room.
Students also need to write scientific report and make a presentation on a given topic. Before that it is obligatory to read and analyse several scientific publications.
hindamisviis eesti k
Tegemist on arvestusega lõppeva õppeainega. Arvestuse saamiseks tuleb tudengitel edukalt sooritada kodutööd, kontrolltööd ja sisekliima mõõtmised. Arvestuse sooritamine ei ole vajalik, kui kontrolltöödega on ületatud seatud lävend.
hindamisviis ingl k
The subject ends with a pass/fail assessment. In order to pass the subject, the students must complete all the homework, tests and internal climate measurements successfully. Passing the exam is not required, if the set levels have been achieved in the tests.
iseseisev töö eesti k
Kodutööde tegemine iseseisvalt logeriga temperatuuri ja suhtelise õhuniiskuse mõõtmine. Laboratoorsete tööde õhuvooluhulkade mõõtmise teostamine ja vormistamine rühmatööna. Ventilatsiooni lõppelemendi valmistamine ja testimine ventilatsiooni laboris.
iseseisev töö ingl k
Independent homework using a logger to measure temperature and relative humidity. Conducting the laboratory works of the measurement of air flow volumes and formalising it as group works. The construction of a ventilation diffuser and testing it at the ventilation lab.
õppekirjandus
Abel, E. Voll, H, Tark, T. Hoonete energiatarve ja sisekliima.OÜ Presshouse, 2014.
Seppänen, M. Seppänen. Hoone sisekliima kujundamine. Tallinn, Koolibri, 1998.
õppevormid ja mahud
päevaõpe: nädalatunnid
2.0
sessioonõppe töömahud (semestris):
loenguid
2.0
loenguid
-
praktikume
0.0
praktikume
-
harjutusi
0.0
harjutusi
-
vastutav õppejõud
-
ÕPPEJÕU AINEKAVA INFO
õppetöö semester
õpetav õppejõud / üksus
õppetöö keel
Laiendatud ainekava
2025/2026 sügis
Martin Thalfeldt, EA - ehituse ja arhitektuuri instituut
eesti keel
    EKK5050 sisekliima hindamiskriteeriumid.pdf 
    kuva rohkem
    2024/2025 sügis
    Martin Thalfeldt, EA - ehituse ja arhitektuuri instituut
    eesti keel
      EKK5050 sisekliima hindamiskriteeriumid.pdf 
      2023/2024 sügis
      Martin Thalfeldt, EA - ehituse ja arhitektuuri instituut
      eesti keel
        2022/2023 sügis
        Martin Thalfeldt, EA - ehituse ja arhitektuuri instituut
        eesti keel
          2021/2022 sügis
          Martin Thalfeldt, EA - ehituse ja arhitektuuri instituut
          eesti keel
            EKK5050 sisekliima hindamiskriteeriumid.pdf 
            2020/2021 sügis
            Martin Thalfeldt, EA - ehituse ja arhitektuuri instituut
            eesti keel
              EKK5050 sisekliima hindamiskriteeriumid.pdf 
              2019/2020 sügis
              Martin Thalfeldt, EA - ehituse ja arhitektuuri instituut
              eesti keel
                EKK5050 sisekliima hindamiskriteeriumid.pdf 
                Ainekaart eesti keeles
                Ainekaart inglise keeles